محل تبلیغات شما

 

جاده های پلاستیکی

آلودگی پلاستیک و خطرات آن

در حال حاضر 299 میلیون تن پلاستیک هر سال در جهان تولید می شود که بخش اعظم آن سر از اقیانوس ها در می آورد . پیش بینی می شود تا سال 2050 ، اقیانوس های کره زمین بلحاظ وزنی بیشتر حاوی پلاستیک خواهند بود تا ماهی !

 میکرو پلاستیک ناشی از الیاف مصنوعی البسه ، ریز پلاستیک های یافت شده در محصولات بهداشت فردی ، پلاستیک های تجزیه شده از بطری ها ، تورهای ماهی گیری ، کیسه های پلاستیکی و جامدات زیستی " Bio solids " ( مواد آلی جامد به دست آمده از تصفیۀ فاضلاب شهری که برای بهبود خاک به کار می رود ) ، کابوس ایجاد شده توسط بشر است که بلای جان آبزیان و پرندگان شده و محیط زیست اقیانوس ها و آبراه ها را آلوده کرده است . علاوه بر خطر خفه شدن آبزیان بدلیل بلعیدن پلاستیک ، این مشکل نیز وجود دارد که آبزیان معمولا بخاطر شباهت پلاستیک با گونه هایی که به عنوان غذای معمول آنها شناخته می شوند ( مثل ستاره دریایی ) ، اقدام به قورت دادن آن می کنند . بوی پلاستیک ، رفتارهای جستجوگرانه برای تغذیه در ماهی ها را بر می انگیزد که به نوبه خود ، خطر پلاستیک برای آبزیان را دوچندان می سازد .

آب لوله کشی و بطری های آب معدنی ، حاوی ریز پلاستیک ها هستند که تهدید نگران کننده ای برای سلامتی بشر است . مطالعه ای که اخیرا توسط دانشگاه نیوکاسل استرالیا صورت گرفته ، بیانگر این است که هر فردی بطور متوسط بقدری پلاستیک از طرق مختلف وارد بدن خود می کند که گویی هر هفته ، یک عدد کارت اعتباری را می بلعد !

مقابله با مشکل

طی 30 سال گذشته ، چین نسبت به واردات 40 درصد از ضایعات پلاستیکی آمریکا و دیگر مواد قابل بازیافت اقدام نموده ، ولی بطور ناگهانی از سال 2017 به واردات خود در این زمینه خاتمه داده است . این موضوع تبعات ناگواری بدنبال داشته و باعث گردیده که بازار موارد قابل بازیافت دچار فروپاشی شود . متاسفانه گاهی سوزاندن ضایعات پلاستیکی به عنوان راهکاری جهت از بین بردن آنها در پیش گرفته می شود که خود منشا عمده آلودگی هوا شده و گاز کربنیک و گازهای گلخانه ای متصاعد می سازد . از طرف دیگر در فرآیند بازیافت ، کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف بدلیل گیر کردن در لابلای ماشین آلات مربوطه ، قاعدتا بازیافت نمی شوند و وجود این کیسه ها در سرتاسر محیط زیست ، گواه این مطلب است . بنابراین نیاز به ایده های جدید بازیابی است که خوشبختانه وجود  دارند .

بازیافت پلاستیک در جاده سازی

اصلاح آسفالت با پلیمرهای اضافی پلاستیکی ، ایده جدیدی نیست . چنین جاده هایی که از پلیمرهای استفاده نشده و گاهی از خرده های لاستیک ساخته می شوند ، چندین دهه است که به عنوان معابر پر تردد کامیون ، بدلیل کاهش آلودگی صوتی و مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی ناشی از تغییرات جوی بویژه در کشورهای غربی مورد استفاده قرار می گیرند . جاده های پلاستیکی ساخته شده از پلیمرهای دور انداختنی با کیفیت پایین ، ایده نسبتا جدیدی است که هر روز توجه بیشتری را به خود معطوف می کند ، چرا که بی نیاز از تولید پلاستیک جدید بوده و ضایعات پلاستیکی موجود را بکار می گیرد . در واقع هر کیلومتر از جاده ساخته شده از پلاستیک کم ارزش دور ریخته شده ، از یک میلیون کیسه پلاستیکی استفاده می کند و صرفه جویی در یک تن آسفالت را بدنبال دارد و 8 درصد کمتر از جاده های معمولی هزینه می برد . ایده ساخت جاده های پلاستیکی در کشور هند مطرح شده و در آغاز از سنگریزه های پوشش داده شده با پلاستیک و غوطه ور در قیر مذاب ( آسفالت ) بهره گرفته و نوع اصلاح شده این جاده ها که ضایعات جاده ای را به سنگریزه های پوشش داده شده با پلاستیک اضافه می کند ، اخیرا در یک بزرگراه هند مورد آزمایش قرار گرفته است . انتظار میرود این فن آوری جدید هزینه های ساخت را تا 50 درصد کاهش دهد . یکی از اولین جاده های پلاستیکی هند که در سال 2002 ساخته شده ، طی 17 سال گذشته علیرغم سیل سهمگین ، بارش های موسمی وسیع ، نوسانات دمایی مکرر و تردد پیوسته خودروها و کامیون ها ، علایم معمول خوردگی و فرسایش را بروز نداده و ترک های متوالی و چاله ها و حفره هایی که معمولا پس از بارندگی در جاده ها به چشم می خورند ، در این جاده دیده نمی شوند . عامل استحکام این جاده ، یک چسب پلیمری ارزان قیمت ساخته شده از خرده های ضایعات پلاستیک است . در حال حاضر بیش از 21000 مایل جاده پلاستیکی در هند احداث گردیده است . ایده جاده های پلاستیکی در کشورهای همسایه هند مثل بوتان نیز گسترش یافته و در اروپا ، کشور هلند از این فن آوری استقبال نموده و اخیرا جاده ای احداث کرده که تقریبا بطور کامل از پلاستیک بازیافتی یکبار مصرف ساخته شده است . در آمریکا نیز اخیرا از این ایده بهره گرفته شده است .

مزایای جاده های پلاستیکی نسبت به جاده های آسفالت معمولی

  • سبک تر بودن این جاده ها
  • کاهش بار اعمال شده به زمین و در نتیجه نشست کمتر زمین
  • توخالی بودن و در نتیجه سهولت اجرای کابل و خطوط لوله در زیر سطح این جاده ها
  • امکان آماده سازی بصورت پیش ساخته در کارخانه و حمل قطعات به محل اجرا
  • نیاز به ماشین آلات سنگین کمتر بدلیل سبکی وزن قطعات پیش ساخته
  • امکان اجرا طی تنها چند هفته بجای چند ماه با هزینه هایی بمراتب پایین تر

 

  • اختلال کوتاه مدت تر در تردد جاده ای بدلیل زمان اجرای کوتاهتر
  • امکان ذخیره سازی آب ناشی از سیلاب در فضای خالی زیر قطعات پیش ساخته و جلوگیری از جاری شدن سیل در سطح جاده
  • عمر مفید دو تا سه برابر بیشتر

     

شیر خام یا شیر پاستوریزه ، کدامیک سالم ترند ؟

خطرناک ترین داروی بالای پیشخوان آشپزخانه

مضرات چای کیسه ای ( teabag )

، ,های ,جاده ,پلاستیک ,پلاستیکی ,ها ,های پلاستیکی ,جاده های ,این جاده ,ساخته شده ,است که

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

من کيستم!؟... مجله سلامت و تغذیه گفتاردرمانی سیستان و بلوچستان_ایرانشهر